tirsdag den 29. marts 2016

Madplan #1

Jeg laver madplan herhjemme, holder stram kontrol med hvad vi har i fryseren og skabene, sådan at jeg ikke skal smide for meget efter mad, som vi ikke når igennem. 
Jeg ser på det hele lidt i etaper, for drengene er jo hos deres far hveranden weekend, og der ved jeg aldrig helt hvad der ryger ned.

Madbudgettet er minimalt herhjemme, eller det vil sige, vores økonomi er orn´lig stram, så det afspejler madplanen naturligvis. Men lidt adspredelse sker der da, i ny og næ. 
Jeg skal jo helst spise PCO-venligt, dvs. protein og grønt, og masser af det. Det er en kostbar affære, og ofte køre jeg to løsninger når det kommer til aftensmaden, derfor er der nogle gange to ting på samme dag. 

Madplan:

Mandag: Nabomad over hækken.

Tirsdag: Risengrød / Stegt kyllingebryst m. bønnefritter

Onsdag: Boller i karry / Stegt kyllingbryst m. bønnefritter

Torsdag:(Svømning) Rugbrød / Stegt kyllingebryst m. bønnefritter
               Boller i karry-rester til frokost til ungerne. 

Fredag: Pasta m. kødsovs

Lørdag: Leftovers...Pasta m. kødsovs

Søndag: Ovnbagte kyllingelår m. frisk fuldkornspasta & flødesauce 

-

Mandag: Ovnbagt citronkylling m. kartofler 

Tirsdag: Leftovers... Ovnbagt citronkylling m. kartofler

Onsdag: Frikadeller m. fritter og grøntsager / bønnefritter 

Torsdag:(Svømning) Frikadeller m. fuldkornspasta & tomatsovs

Fredag:??

Lørdag:??

Søndag:??

Har I også madplaner kørende derhjemme? 
Min madplan styrer fuldstændigt indkøbene i det her hus, og jeg nøjes med at handle en enkelt gang om ugen, så vidt muligt og køber så ting som mælk og frugt i løbet af ugen. 
Det sparer mig for rigtig mange "dumme" og unødvendige ting der ryger i vognen og ikke mindst tid. 

Hvis I bliver inspireret særlige steder, så smid gerne et link.. Man kommer til at køre lidt i samme rille til tider. 

Pisse voksent, og meget lidt spontant, men til gengæld er der styr på lortet.

Jeg ved ikke om det er dybt godnat herinde, hvad syntes I? 

1 kommentar:

Birgitte B sagde ...

Ahmen, jeg elsker jo madplaner - og bruger ligesom dig kun krudt på at lave 1 indkøb om ugen og så supplere... Jeg køber primært hos nemlig.com og får det leveret når ungerne er her. Læs evt. mit indlæg her: http://www.birgitte-b.dk/2016/02/forskellige-madvaner.html
Jeg finder nye opskrifter på nettet eller låner kogebøger på biblioteket (også dem i børneafdelingen). Så kører jeg ud fra at vi på én uge får både pasta, kartofler og ris, så vi ikke spiser pasta 3 dage i træk. Onsdag er altid reste-dag ;-) Kh. Birgitte