onsdag den 23. september 2015

Enneagram

M og jeg har nørdet lidt rundt med det, efter at han stødte på det i forbindelse med sit job, og det har virkelig givet mig svar, næh, forståelse for den jeg er. Lidt ligesom den aha-oplevelse jeg havde tilbage i 2013 da jeg opdagede at jeg var det man kaldte Introvert. Øjenåbner, siger jeg bare..

Det er lidt det samme som vi står med her..

Jeg vil se om jeg kan beskrive hvad det egentlig er det der Enneagram, og hvad jeg mener når jeg nævner 4´eren, eller at jeg er 4´er.

Enneagrammet er et redskab der skaber selvindsigt, og ikke mindst hjælper eller måske rettere støtter én i positive relationer med andre mennesker, da man via Enneagrammet opnår en viden omkring det menneske man står overfor, udfra deres måde at reagerer på, og derfor bedre kan møde personen hvor det er.
I enneagrammet er der beskrevet 9 person-typer, eller måske bedre beskrevet, menneske-typer, deriblandt 4´eren.


Jeg har fundet denne illustration herfra, hvor mennesketyperne fremgår, og hvordan de interagerer med hinanden. Den serverer nogle stikord om mennesketypen samtidig, god hjælper til at huske hvilken type man er eller har med at gøre.

Btw.. jeg er på ingen sådan voldsom stærk i det, men syntes det er voldsomt spændende, så jeg kommer ikke helt til bunds i centre, forsvar osv. Blot en overfladisk introduktion til noget som har min interesse.

6 kommentarer:

Birgitte B sagde ...

Jeg er en 5'er. Men prøver at bevæge mig ud over de rammer, som 5'ere sætter op for sig selv personligt :-) kh. Birgitte

Rikke sagde ...

Jeg er 4'er - synes energirammen er ganske ok, men er alligevel lidt skeptisk over det. Men jeg bruger elementerne fra energirammen til at udvikle mig selv - og udfordre. KH Rikke

Gitte sagde ...

Næh hvor er det spændende :-) Jeg er sådan en sær blanding af 2 og 9 - kan man godt det?

Glæder mig til at læse mere om emnet :-)

Haveheksen sagde ...

Jeg er en total 5ér, ikke ret mange bløde hjørner der, selvom jeg bl.a. øver mig grundigt i small talk og i at alle andre ikke altid har samme nøgterne tilgang til verden....Det falder mig IKKE naturligt, kan jeg godt afsløre, men jeg øver mig.
En bog om ennegram, som jeg knuselsker er Michael Grosers Ennegrammet i praXis. En dag må jeg på et af hans kurser.

Københavnerhjerte. sagde ...

Lyder spændende D´damer.. Er I blevet testet?

Ja Gitte, man har nok alle lidt af det hele i sig. Spørgsmålet er bare hvad der er mest dominerende, vil jeg mene.

Haveheksen sagde ...

Jeps, jeg er blevet testet (grundigt) en gang i forbindelse med et kursus og siden "små-testet" og der har aldrig været den mindste tvivl omkring 5'eren.