mandag den 17. august 2015

Ich bin ein Berliner..

Berlin, 6-9 august 15...
Du var satme god ved os, smeltende varm, fyldt med mennesker, butikker og ting at se... 
VI havde ikke nok tid, slet ej. Så det kalder helt sikkert på en 2.0.. 

       

Du varmede os fint med 35-40 grader hver dag, du gav min kæreste sindssyge vabler, og jeg returnerede til DK med et bid fra en hestebremse/hveps/bid, som jeg stadig har glæde (klør som en i helvede), og lidt asfalt-eksem efter mit stunt på trappen i KZ-lejren. 

                                 

Du havde sørget for skøn stemning på AlexanderPlatz, vi var der hver dag. Yndlingsmaden blev i draget der, köfte fra den lille bod. Dyr sodavand i mini størrelse. Mennesker der laver EB form for bungy jumps ned fra Hotel Park Inns facade, og den dyre tur i tv-tårnet, som ikke rigtig var dét værd. 

                     

Du lokkede vel 15-20 km ud af os, første dag, deraf kom vablerne. De andre dage trumfede vindig og tog bilen rundt, hurra for aircon og ømme stænger. 
Hotellet, eller det var jo mere et hostel, det var virkelig lort, billigt men lort. Næste gang, så vil vi have badekar og gode senge, og hvis du kan sørge for at der ikke er nogle stive unge mennesker på gangene ville jeg sætte pris på det. 
Vi rundede Chechpoint Charlie, Starbucks, Rossmann ( yndlingsbutik), Primark (gedemarked - men indenfor mit sparsomme budget), førnævnte tv-tårn, hvor nogle havde købt billetter hjemmefra til d. 15/8-15 i stedet for d. 8/8-15 til den nette sum af 300 kr, men no worries vi købte da bare nogle nye (waiste of moneeeey)...
En forladt OL-by 30 km udenfor Berlin blev besøgt, Lufthavnen Berlin-Tempelhoff blev også aflagt et varmt besøg, og KZ-lejren Sachsenhausen rundede vi også... Vi fik købt gaver til alle vores unger, og set Berlin i solskin på en sightseeingbus, dog slog det os at vi nok burde være startet med det... Næste gang, næste gang.

                     

Alexanderplatz sørgede primært for vores måltider, små boder med altmuligt mad holdet os mætte, chicken Tikka på billedet ovenfor, currywürst og rostbratwürst og ægte italiensk pizza var noget af det vi fortærede. Ingen noma-standarder indenfor mad, nope. Men lidt hyggeligt, og på en måde autentisk, hvis vi lige ser bort fra at pizza kommer fra Italien, og chicken Tikka fra Indien/Pakistan...

                                    

Du er på en måde en storslået by, sådan lidt den der "stor større størst - er bedst type" by. Dine ambassader, kæmpe store, bilerne, jo dyrere jo bedre, sådan er det lidt over det hele. Fascinerende på den facon, når nu vi kommer fra lille DK. Og så alligevel ikke...

                      

På vej til KZ-lejren, stødte vi på Cafeen "Pepe" i udkanten af Berlin, hvis ikke det var fordi der sad tyskere rundt om os, kunne vi lige så godt have siddet på en fortovscafe i en eller anden italiensk by. Tjeneren var italiener, maden (pizza) italiensk, og egentlig rigtig god på råvare-maden, den manglede bare lidt smag for at fuldende det. 


Så alt i alt gjorde du det godt, jeg er glad for at mine julegave endelig blev inkasseret. Vi nåede ikke færgen hjem, vi satte istedet kurs mod Puttgarden og en KFC i Lübeck, "kun" med en forsinkelse på ca. 6 timer. Men pyt... Vi ses helt sikkert igen.. 




2 kommentarer:

mammalade sagde ...

Hej du!
Elsker virkelig dit indlæg <3 jeg kom hjem fra Berlin i søndags, så jeg har på fornemmelsen, at vi måske har krydset hinanden på Alex et par gange ?
Vi kommer helt klart igen!
Må jeg anbefale dig/jer næste gang at gå ned i kvarteret omkring Münzstrasse/Rosa Lux/Dircksenstrasse? Der er så hyggeligt, og maden er virkelig god og virkelig billig (har blogget om et par steder i sidste uge ;)). Måske ses vi dér engang?
Og med fare for at smadre dit feriebudget næste gang (som mit *fløjt*) - prøv TK Maxx ved Alex .. stærkt reducerede mærkevarer, jeg siger ikke mere :D
Viele Grüsse ein andere Berlinerin :D
Gitte K

Københavnerhjerte. sagde ...

Hej Gitte..
Tak for din søde kommentar.. Jeg må forbi din blog og snuse lidt Berlin til mig. Lidt pudsigt hvis vi er gået forbi hinanden, lille verden, tilgængæld en virkelig fed by, jeg har været der 3-4 gange, men de første par turer var på studieturer med folkeskole/uddannelsesstedet... Bare på ingen måde det samme. Så positiv overrasket. Yes!!!

Det kan du bande på at du må, og måske ses vi ja, det er hermed skrevet bag øret, vi er nemlig heller ikke færdige med Berlin. Det der TK Maxx lyder farligt, men på samme måde svært tiltrækkende. På en måde heldigt at vi ikke vidste det fandtes. Ellers havde jeg nok haft min bankdame i røret om mandagen..

Jeg er helt blank pø det tyske, men jeg er enig eller stemmer i 😂 Er håbløs til det, havde fransk, spansk, Italiensk og russisk i skolen.

Afsted til din blog, nuuuu...

God aften...