søndag den 15. februar 2015

Je suis Copenhague

En trist dag for Danmark, en trist dag for ofrene.

Jeg sidder her klokken 01.23 med øjnene klistret mod skærmen hvor TV2 News sørger for denne dags udgave af noget der mest af alt minder om en krimi fra New York.

Formodet terrorangreb tidligere idag, og nyt skyderi her efter midnat i indre by.


Jeg syntes det er skræmmende, pissemeget. Jeg hader at nogle skal tro at de skal bestemme hvad andre skal tegne, skrive, og mene, og at uskyldige mennesker skal dø fordi de tror på en sag der ligger så langt væk fra en hverdag og mentalitet som vi har i Danmark.

Et eller andet sted er det jo ikke nyt for os, truslen har hængt over vores hoveder i mange år, senest er den steget efter skyderiet i Paris, og nu her i København formentlig.

Jeg kan da godt blive harm over at man vælger at tegne nogle tegninger som tilsyneladende pisser rigtig mange af, og forsat gør. Måske fordi jeg er bange for konsekvensen overfor den almindelig borger, og måske fordi, at jeg et eller andet sted syntes det er lidt egoistisk at gøre sådan noget bare fordi man kan.

Men jeg ved os godt at vi i Danmark har ytringsfrihed, og den SKAL vi kæmpe for.

Måske havde det ikke kunne være undgået, tegninger eller ej.


Ekstremisme er farligt, skræmmende og noget jeg tager dyb afstand fra. Jeg forstår ikke at mennesker kan udvikle sig sådan. Om det er ekstremisme af den ene eller anden slags.
Må det her helvede slutte og gerningsmand/ene blive fanget og stillet til regnskab.

København er min fødeby, drengene og jeg havde så sent som i dag overvejet en tur i Rundetårn, og lidt sen frokost på Ankara i Krystalgade. Ikke at jeg på den måde kan plapre løs om at vi har været i en risikozone, men det er lige lovlig tæt på alligevel, og på en eller anden måde er jeg glad for at vi valgte Kronborg i eftermiddags.

Da jeg puttede ungerne tidligere på aftenene strejfede en tanke mig om hvilken en verden man har valgt at bringe børn ind i. Ikke at jeg ikke havde fået børn af den grund, men det er en trist og sørgelig udvikling.

Heldigvis tyder alt på at vores dygtige politi har nedlagt den hjernedøde psykopat som har gjort dette, søndag morgen på Nørrebro.
Hurra for vores dygtige politistyrke og beredskab, og må tilliden og holdningen til dem der står i frontlinjen for os andre, og vores sikkerhed, snart nå den højde af respekt som de fortjener. 

Ingen kommentarer: