fredag den 7. marts 2014

På udkig...

....men hvad jeg skal være obs på..

Jeg rider gerne samme dag jeg sadler, og jeg skrev jo lidt om børnene og en vigtig beslutning igår, her på bloggen.

Nu har jeg fundet en i området der næsten kan garanterer plads til mine to drenge 1/5-14, når det store ryk sker. Jeg skal ned og besøge dem på mandag, hvilket jeg glæder mig til.

Men:

Hvad skal jeg kigge efter? Hit med jeres erfaringer og fifs..

Jeg har selv gjort mig følgende tanker...

Jeg vil rigtig gerne vide noget om hvor mange og hvor ofte de har planlagte aktiviteter med børnene, hvor man laver noget sammen og ikke laver handleplaner og andet planlægning. 

Jeg vil hører hvordan de oplever børnenes sprogbrug og om man slår hårdt ned på det.

Jeg vil samtidig gerne vide hvor ofte de er på legeplads og brænde krudt af.

Spørge lidt ind til rutiner i løbet af dagen, aflevering og hente situationer, overlevering m.m.
Og samtidig kigge på fordelingen af børnene..

Det jeg inderst inde ønsker er, at mine børn går et hjertevarmt sted, med nærvær og tryghed, så jeg har en vished om at mine børn bliver set og hørt i løbet af dagen Jeg ved godt at nærvær og institution ikke sådan går hånd i hånd 100%, det kan vi takke politikerne for. Og hvor gør man egentlig oprør mod den udvikling? Kan man melde sig ud?

Jeg har hørt overvejende godt om institutionen, men den har haft et dårligt ry for en del år tilbage, og sådan noget hænger nok ved.Ledelsen blev udskiftet år tilbage, og det gjorde forskellen. Om det stadig holder ved, vides ikke..  Men lederen virker rigtig sød og rar, og åben. Det er jo en god start. Det plejer at smitte af på personalerne, det kan man ihvertfald håbe at det gør..




3 kommentarer:

Øglemor sagde ...

SYnes, det lyder som gode overvejelser, du har gjort dig. Jeg ville kigge efter det samme som dig - og så netop holde meget øje med stemningen og om, hvordan samspillet mellem børn og pædagoger er.

Derudover tror jeg, at jeg ville 'stalke' forældre til børn i institutionen lidt (hænge ud foran og lige spørge i hente/bringe-situationen, hvordan de har det med børnehaven. Det gjorde jeg sidste år, da vi overvejede at skifte begge børnene til en (anden) integreret institution, og selv om jeg følte mig temmelig anmassende, så fik jeg virkelig meget ud af det)

Held og lykke (og hæng dig ikke så meget i ryet fra for flere år siden - det kan jo længe være overstået nu. I øvrigt havde Øglens gamle børnehave 'på papiret' et ret blakket ry, men det var det mest hjertevarme sted med de mest engagerede voksne, jeg nogensinde har oplevet)

Gitte sagde ...

Ja, det lyder for nemt at sige, men følg mavefornemmelsen, og skriv ALLE dine spørgsmål ned og tag dem med på papiret. De fleste pædagoger tolker det for engagement og ikke som "snagen" hvis du forstår? Og engagerende forældre kan man ikke få for mange af :-)

Men spørg ind til funktionsopdelingen, antal pædagoger pr. funktion, antal pædagoger i "ferieperioder" og ved spidsbelastning, overleveringer osv. Det lyder jo ret fornuftigt, det du har gang i, så det skal nok blive godt :-)

Btw - anser ikke mig selv som fremmed fjendsk men hvis der er bare en snert af sandhed i dit forrige indlæg og kommentarer dertil, så forstår jeg GODT, at du ønsker at skifte institution.

Til den gamle institution skruer du bare bissen på og siger, at det intet har med personalet at gøre, men at dine børn samler lidt for mange u-ønskede kompetencer derfra og så er den ikke længere!

Cyberkram fra den anden side af bæltet :-)

Københavnerhjerte. sagde ...

Jeg er for træt og for rodet oppe i mit hoved til et længere svar, men jeg har læst rub og stub. Og tak for at I tog jer tid.

Gitte: Det er ikke en snert, men 100% sandheden.

Jeg ved stadig ikke hvilken vej jeg hælder, C er ikke så nem at få i tale, så det er ret frustrenede. :-/

Kram til jer begge..