fredag den 7. februar 2014

Tundeller og grøntsagsgryde...

Jeg fedter rundt i køkkenet i ny og næ. Prøver at finde noget sundt, tilbehørsagtigt-noget når nu kulhydrater er så dårlige for mig. 

Sidste nye skud i gryden, om man vil er en slags grøntsagsgryde. 


Til den brugte jeg:
 
(Ca. 6 pers)

3 ds. Tomater m. Hvidløg/oregano/chili.
2 små løg
3-4 fed hvidløg
1 bk. Champignoner i skiver. 
2 gulerødder i skiver.
1 dl karolines madlavningsfløde 8%
2 håndfulde frosne bønner, evt mere hvis man ønsker det. 
1,5 hønsebouillon
Div. krydderier, jeg brugte selv; oregano, timian, salt, peber, cayennepeber, vegeta all around. (Yndlings-krydderi, i øvrigt) 

(Hvis jeg laver det til mig selv alene, bruger jeg betydeligt mindre. Men laver helst store portioner da jeg så kan fryse det ned og tage med på job.)

Simre, simre, simre og smag til, og vupti du har en lækker smagfuld gryderet. Jeg kan egentlig spise den uden kød til. 


En anden yndlings-spise jeg har lavet på det seneste er tundeller.. 

I får lige opskriften... :

2 ds tun i vand
1 løg
2 fed hvidløg
1 dl fromage frais
25 gr. rasp
1 spsk citronsaft
Salt/peber/timian

Bonus-Info er at de næsten ikke koster noget i kalorier og har højt indhold af protein. Afhængigt af hvor store de laves naturligvis,  så svarer to ca. til 100-110 kcal. 

I køleskabet en halv til en hel time og steg tundellerne. De skal have en god skorpe inden de vendes, det er lidt blødt det "fars".
De kan desuden laves i ovnen, men har ikke selv prøvet det - endnu
Opskriften på tundellerne er en jeg har fundet på en blog, jeg indsætter naturligvis link til bloggeren når jeg kommer til computeren. 

4 kommentarer:

Rikke/Camp Chaos sagde ...

Mmm - det lyder lækkert. Jeg er også ret vildt med tundeller, og det er længe siden jeg har lavet dem. Tror lige jeg skal forsøge mig med sådan en omgang, som den du beskriver - bare med grønsagsbouillon i stedet for høns :) Spiser drengene gryderetten? Jeg forestiller mig at min nok ville spise den, hvis jeg blendede det (minus bønner) og serverede den som en slags sauce eller suppe med lidt pasta til :)

Rigtig god weekend!

Københavnerhjerte. sagde ...

Åhh, jeg fik lavet et langt svar. Og så røg det væk under mystiske årsager...

Men nej, mine drenge gider ikke rigtig spise det. Men de får tilbuddet.

Men ja, man kan snildt blende den eller lignende.. Jeg har lige lavet en ordentlig røvfuld i dag og smidt i fryseren.. Så er der til frokost på jobbet på sigt.

Ida sagde ...

Jeg har et meget stort hjerte for gryderetter og helt særligt om vinteren. Og din med en masse grønsager ser jo lækker ud og lige en til at varme sig på :)

Københavnerhjerte. sagde ...

Især hvis man giver den gas med lidt ekstra chili, nams. :-)