fredag den 3. januar 2014

Tillykke med dagen, mor...


Min mor og jeg i 1983.

Idag har min mor fødselsdag, eller det vil sige det ville hun have haft.
59 år gammel.
Det er 16 år siden hun døde, det føles som en menneskealder.
Hvilket det os er på en måde, for jeg blev voksen den dag og et andet menneske. 
Min sorg sidder stadig dybt indeni mig, jeg kan sagtens tale om den og være i den. 
Men måske kan jeg alligevel ikke, for der er vel en grund til at jeg går og har det som jeg har. 

Jeg savner hende ualmindeligt meget.
Jeg savner at have en mor, en forælder, i det mindste bare een. 
Jeg ved jo ikke engang hvad det vil sige at have en mor.
At have en mormor til sine børn.
At have en der tænker på én.
At have én der kommer forbi om søndagen for at få en kop kaffe og lidt leg med børnebørnene.
At have én der kender alle historierne om ens barndom.
Jeg kan jo kun forholde mig til det jeg ser andre har, og hvor heldige de er..

Min psykolog har lagt mærke til, at når jeg snakker om de svære ting, snakker jeg i tidslinje-sprog.
Det er nok en måde at kapere det på.
Hun spurgte mig for ikke så længe siden;
"Tror du at du har brugt din humor, til at klare den gennem skærene?"
Svaret var "Ja".

Så mor, stort tillykke med dagen.
Hvor ville jeg hellere have at du var her i blandt os,
 så vi kunne have fejret dig og spist din jordbærlagkage du altid lavede. 
Håber du kigger ned og passer på os.
<3 <3 <3

2 kommentarer:

Frederikke sagde ...

Tillykke med din mor. Det gør mig virkelig ondt, at hun ikke længere er her hos dig. Mange tanker

Anonym sagde ...

Et stort tillykke smides til vejrs. Hvor er det fint skrevet. Svært. Også mange tanker herfra. Kh Bettina