fredag den 20. december 2013

Introvert, et fy-ord?

Jeg syntes at jeg et par gange er stødt på skriverier,om hvor trætte folk er at høre om begrebet Introvert.


Jeg forstår det ikke, til dels tænker jeg at de kan læse udenom. Til dels tænker jeg at de er uvidende og ikke rigtig ved hvad det er.  Det har holdt mig tilbage med at skrive om det, jeg tænker åbenbart meget over hvad folk syntes om mig.

Jeg har selv først stødt på begrebet, indtil for få måneder siden. Jeg ved ikke om jeg har været uvidende eller simpelthen ikke fanget betegnelsen førhen.

Men jeg har samtidig lært en uhyggelig masse, om mig, som jeg ikke vidste før. Jeg vidste nemlig ikke at jeg var introvert. For det er jeg. Introvert.

Da jeg læste om det første gang, genkendte jeg straks mig selv. Jeg ved ikke hvad jeg tænkte om mig selv før, men har altid følt at jeg var lidt underlig, asocial, huleboer, og ikke som de andre.
Andre syntes heller ikke helt til at forstå mit behov for at trække stikket ud, mit behov for at hellere ville være hjemme og tulle rundt i nattøj om fredagen/lørdag og min negative indstilling til at skulle ud og være blandt mange (især fremmede) mennesker.

Nu har jeg læst en del om det, og er bestemt ikke færdig.
Indtil videre er jeg stødt på mange som ikke ved hvad jeg snakker om når jeg nævner for dem, at jeg er introvert.. Man kan sige at jeg på den måde ikke er alene, men på samme tid fortæller det mig også at der skal mere oplysning derud,  ledere/arbejdspladser burde for øjnene op for det.  
Grunden til at jeg nævner dét er at vi jo tilbringer størstedelen (næsten) af vores liv på jobbet, og som det er nu, er det de færreste arbejdspladser der er indrettet således at det giver introverte mulighed for at få den ro de har brug for, for ikke at brænde sammen og ikke mindst præstere det bedste vi kan.

Har du selv tænkt over hvad du er? Introvert, Ekstrovert eller midt i mellem?





3 kommentarer:

Gitte sagde ...

Know the feeling...

Introvert = mig.

Jeg kan fuldstændig følge dig.
Og sådan har jeg vist bare altid været :-)

Jeg har dog aldrig tænkt over det som problematisk i forhold til andre eller livet generelt, så hvordan oplever du, at det har en (negativ?) betydning for dig?

Btw, kunne bedre lide det "gamle" layout på bloggen ;-)

Københavnerhjerte. sagde ...

Jeg har ikke oplevet det direkte på mig selv, men jeg er stødt på indlæg i blogland om folk der er trætte af snakken om Introvert/ekstrovert.

Et eller andet sted er det jo fair nok, men jeg ville eksempelvis ikke sidde og kvække over modeblogger o.l. fordi jeg er træt af at se på mode, som jeg enten ikke forstår/kan passe eller har råd til. Jeg går bare udenom.

Hmm... Så du kan bedre lide det gamle. Jeg har prøvet at lave lidt københavner-brosten-elmegade ind over det, men det ødelægger rigtig meget at der står TRIAL henover syntes jeg.

Anonym sagde ...

Kender det fuldkommen. Det er cool at være introvert. Vi nyder ofte ting mere og sanser mere og har masser af indre liv, det er da sejt:)
I øvrigt, hvordn får man fingre i den fine plakat?

Siv.