onsdag den 18. december 2013

Drengemor...


Brandbiler, politibiler, gravko, postmand Per, Ninja Turtles, Brandmand Sam, Brüder biler, LEGO, toge....

Og sikkert os en masse andet, fylder min hverdag i børnenes vågne timer. Hele tiden. 

Jeg ved ikke om andre drengebørns mødre føler sig lige så meget på udebane som jeg, men hvor kan det dog være svært at lege med. Alene de lyde de kan lave... Imponerende... 

Jeg har ikke endnu lært at dele begejstringen lige så meget som dem, arbejder på det. Dog kan jeg blive helt varm om hjertet når man hører dem forklare og fortælle om deres "passion" sagt med er noget voksent ord. 

Dét jeg dog kan med dem er at bygge LEGO garager, de hjælper til og er glade for at lege med dem. Det er win-win. 
Perler laver vi os, tegner lidt og ellers er det faktisk begrænset hvor meget jeg ellers roder mig ind i deres drenge-leg. 

 

Den gang jeg ventede de små, og vi lå til MD-scanningen, troede jeg højt og helligt at det var to piger der lå indeni hulen. Men der tog jeg fejl. 

Er det mon nemmere at være mor til pigebørn og fædre for drengebørn? 









4 kommentarer:

Drengemor sagde ...

Hmm, det tror jeg ikke... man kan nok selvfølgelig bedre identificere sig med børn af eget køn på nogle områder, men i bund og grund mener jeg, det er et personlighedsspørgsmål og ikke et spørgsmål om køn. Sådan er det i hvert fald her - mine drenge er ikke typiske drenge-drenge, tror jeg... altså selvfølgelig kan de lege vildt, men det synes jeg nu også, piger kan... de er mest sammen med mig, da deres far arbejder meget, og skal jeg f.eks. til at føntørre eller glatte hår, vil de hellere kigge på/hjælpe end at lege med biler ;) Deres yndlingsting er en blanding af at bygge: LEGO, togbane, Plus Plus'er, Mega Bloks... men allermest LEGO - og så kreative ting som at klippe, tegne, lave perler, modellervoks osv. Ældste på 4 spørger dagligt, om vi skal lave noget kreativt, og vi har en kæmpe kreakasse, han kan dykke ned i. Herligt :)

Gitte sagde ...

Jeg er velsignet med to piger, og jeg ved af gode grunde ikke, hvordan det er at have drenge, men der er selvfølgelig flere fællesnævnere, når man som mor har piger (synes jeg). Vi kan godt bruge en lørdag formiddag på at gå amok med neglelak, glimmer, creme, lipglos osv. Og det er vel ikke altid dét, I bruger tid på, tænker jeg ;-)

Men ellers leger de jo også sygt meget med Lego, spiller Uno og skak, nogle Monster High dukker sniger der sig også ind, som har de fedeste accessories, de spiller PS3, lægger puslespil, leger i sandkassen og laver modellervoks og fimo.

Så ud over de åbenlyse pigeting, som neglelak og tøj med pailetter, så tror jeg, de leger meget det samme, uanset køn. For mig er det bare nemmere at forholde mig til deres begejstring over "typiske" pigeting fordi jeg (tadaaaa) også er en tøs.

Så der er forskel, tror jeg. Men personligheden har lige så meget at sige i den henseende :-)

Københavnerhjerte. sagde ...

Drengemor: Jeg tror os selv at det er et personlighedsspørgsmål. Mine er enormt meget drenge-agtige. De bokser/wrestler/er arbejdsmænd/ og jeg kunne blive ved.
En sjov ting de siger er at når de leger far, mor og børn i BH, så leger de i stedet Far, ONKEL og børn. Det er satme sjovt.
Når jeg tørre hår løber Oliver altid ud for at sige "Shhhhhh, kan ikke hører noget" og står jeg på badeværelset, smækker han døren i. HAHA.

Grunden til at jeg fik tanken var at jeg kan se at de har en anden måde at være sammen på.
Jeg er mere følsom over for lyd og larm, og når de så folder sig ud, så er jeg mere den der type "Pas, nu på - og skru lige lidt ned drenge - det laaarmer."

Gitte: Jeg tænker også som dig at der er nogle fællesnævner, eller ihvertfald større chance for at man har nogle ting man syntes er sjovt, glimmer, dimmer, neglelak osv.
Bevares, de vil egentlig os gerne have neglelak på, så det kan de dog os.

Jeg købte da os en dyr dukkevogn, og dukker til dem, de legede lidt med det, men tilsidst endte det som en arbejdsbil hvor de tømte alt deres legetøj op i.

Måske er det bare fordi jeg ser den spejling med deres far, måske er det fordi jeg ikke selv fatter en brik af drengeleg og syntes det er r*vsygt. Alt handler seriøst om politi og brandmænd. VeeeeeuuuuVeeeeeeeuuuuu, 24/7 ...

JUlia sagde ...

Jeg ved ikke om noget er nemt... Men jeg ved at mine veninder med døtre kan sidde stille og læse avis, mens jeg drøner rundt om spisebordet med en klap for øjet og et sværd i hånden...
PS _ TILLYKKE MED DEM!