torsdag den 12. december 2013

Chips og afhængighed..

Kan man være afhængig af chips, helt specifikt Kims American Grill?

Hvis man kan, så er det dét jeg er.

Og så var det jeg tænkte i et svagt øjeblik overvejede at google det og se om der findes en vej ud af misbruget?

Altså, det er jo ikke sundt, og nu her hvor jeg står med begge ben midt i en livsstilsomlægning, så ville det jo være praktisk at få et finere forhold til en af mine cravings.

Men det stopper jo ikke kun ved chips. . Jeg #elskerelskerelsker pizza, slik, sodavand.  Det er mit narkotikum.
Andre der genkender følelsen?
Nogen der er sluppet ud af "misbruget"?



Jeg er alligevel ikke dummere, end jeg ved at jeg ihvertfald trøstespiser oftest. Dog uden at vide helt hvorfor. Måske pga. min generelle tilstand. Helt sikkert fordi jeg er for fed (Klogt træk, søster). Fordi det er trygt. Fordi jeg føler mig tom uden.
Men det er jo ikke holdbart, men hvordan ændre man så lige det?

Dagens store spørgsmål på en sen torsdag.. Nogen der har svarene?

Jeg googlede så lige "Afhængig af chips", og jeg er ikke helt galt på den. 

"Chips stimulerer Belønningcenteret, og frigiver Dopamin som giver et kick, som man vil have igen og igen. Drikker du cola til - ja så forstærker det den følelse." 
(Groft sagt) Og don´t shoot me, hvis jeg roder rundt i formuleringen. 

Jeg linker til hvor jeg læste det henne HER.

Det er alligevel som om min fornuft siger mig at vi snakker kold tyrker her.... Tis os.

6 kommentarer:

Birgitte B sagde ...

Jeg er afhængig af chips. Helst Kims Griller eller snack chips, skruer, osterejer osv. Eneste jeg ikke spiser er sour-creme... Jeg har før købt de billigste chips i netto med baconsmag eller barbecue og smuglet dem hjem i smug!
Sidste sommer fik jeg dog nok. Jeg vejede for meget og ville gøre noget. Var også begyndt at spise liiidt for meget slik (chokolade er sjovt nok ikke noget problem at holde sig fra) og drikke sodavand i hverdagen. Tog en nedtrapning. Ingen chips, slik, sodavand, alkohol i hverdagene. Kun fredag og lørdag. Har også en tendens til at spise for meget, så skar ned på portionerne (altså, så jeg f.eks. kun spiste 1 tallerken i stedet for 2). Jeg tabte 8 kilo på 6 mdr. uden at gøre andet. Ingen motion eller noget...
I dag er jeg lidt tilbage på chips mv. i hverdagen, men slet ikke i samme stil som før... Det er hårdt, men det kan lade sig gøre ;-) Jeg tager gerne følgeskab med dig, men først efter jul. Gider sgu ikke her i december :-)

Øglemor sagde ...

Allerførst: SÅ godt gået, at du allerede har tabt dig 6 kg. Det er sq flot!

Dernæst: Afhængighed af chips, slik, sodavand, you name it - ohhh yes. Been there, done that. Men ikke længere. Bevares, jeg drikker en Cola (en rigtig en, tak!) i ny og næ, og af og til spiser jeg også lidt slik, men ellers ryger der ikke så meget af den slags ned. Og det eneste, jeg i virkeligheden har gjort for det, er at tage en kold tyrker på alt, hvad der hedder stivelse. I hverdagene. Primært mel og sukker, men det har den heldige 'bivirkning', at jeg heller ikke rigtig har lyst til kartofler og dermed chips.

Jeg spiser ikke efter LCHF, men jeg spiser meget protein, mange grøntsager og en del frugt. Og så forsøger jeg at spise bare en lille smule hver 3. time. Et tip en sportsdiætist gav mig i foråret, og det virker sq. For det holder mit blodsukker stabilt hen over hele dagen, hvilket bevirker, at jeg ikke spiser "bare fordi" om aftenen. Og hvis jeg får trang til noget lækkert, drikker jeg en kop sødet te og spiser et stykke god chokolade. Win!

Københavnerhjerte. sagde ...

Birgitte_b : Cool, så kan vi være to addicts til januar.
Jeg gik udenom chipsene da jeg var nede og købe mælk. Woohoo, så jeg prøver lige at tyvstarte lidt på den kolde tyrker.
Og hvor fedt du smed en masse kilo, uden at gøre andet end at være opmærksom. Det er altså ret fedt.

Jeg spiser chips næsten hver dag - hvis der er råd til det i kcal regnskabet. Du ved, 30 gr. o.l.

Er pjattet med at du smugler dem hjem, man vil sgu´da have dem i fred vil man.

Øglemor: Tak, jeg kæmper videre, der er en del mere hvor det kommer fra. :-)

Lyder som samme vej jeg skal ned af. Jeg må/bør slet ikke indtage kulhydrater/sukker/frugtsukker you name it. PCOS+insulinresistens er noget Fanden har skabt, men jeg er ikke så langt som dig - endnu.
Håber jeg hen af vejen finder ud af at rette ind.

Jeg skal nemlig også have protein og grøntsager i stride strømme.

Dejligt at hører at der er en vej ud af det. It gives me hope. :-)

Det der med de små måltider, dem er jeg ikke så god til, men ved at det er vejen frem, for mit blodsukker skal nemlig os holdes helt stabilt.

Btw. jeg drikker i øvrigt stort set kun cola u/sukker pga. jeg ikke må få sukker. og så mælk og te. Så der er klart plads til forbedringer på den konto der os.
Bør og skal have meget mere vand.

Lyder altså os lidt hyggeligt at du hygger med en kop te og et stykke chokolade.. Jeg er desværre ikke fan at chokolade, men så kunne jeg jo passende smide noget andet indenbords.

Øglemor sagde ...

Jeg er heller ikke for god til det med de små måltider, men jeg øver mig, og det hjælper helt sikkert at vide, at det rent faktisk virker.

Desuden er det meget nemmere at forblive mæt, når måltiderne består af protein og grønt i stedet for en masse kulhydrater, synes jeg. Og ja det kræver tilvænning at nå dertil, hvor man ikke som det første rækker ud efter brødkurven. Men en uge, hvor man giver sig selv et rap over nallerne hver gang, gør meget ved det, synes jeg.

Mine unger får (selvfølgelig) stadig pasta og brød og sådan, men jeg har fundet ud af, at jeg sagtens kan holde mig fra det, hvis jeg får noget, der minder lidt om det. Så spidskål er blevet min ven. Og når jeg pøser kødsovs på, er det mindst lige så godt som pasta, OG jeg bliver ikke oppustet af det. Win! :-)

Jeg er dog langt fra hellig. Og jeg ved godt, det lyder irriterede at skrive, at "en brik mørk chokolade er nok til at styre sukkertrangen". Derfor vil jeg lige understrege, at jeg sagtens kan spise flere brikker mørk chokolade. Eller temmelig mange mandler og rosiner. Men jeg har ikke længere trang til at tømme en slikbutik, som jeg har haft tendens til før. Og det er helt sikkert blodsukker-stabilitetens skyld...

Københavnerhjerte. sagde ...

Du kan os bruge squash som spaghetti, og gulerødder. Det gør jeg herhjemme.

Skærer du spidskålet i strimler? Er virkelig dårlig til kål

Ja ja, du er da os kun menneske, mandler skulle være godt at spise i stedet for det søde, og samtidig haps noget af taljen. Dog kun omkring 10 stks. Fedt at du ikke længere har lyst til at tømme en slikbutik.

Hvor lang tid gik der til du mærkede en ændring?

Jeg har dog lidt det problem, at min hjerne bilder mig ind at det er forkælelse når jeg får fastfood/slik/chips. Så jeg føler jeg straffer mig selv når jeg spiser noget sundt.
Det er altså rimeligt forkvaklet.

Har du prøvet det?

Øglemor sagde ...

Squash er også godt - jeg har bare ikke sådan en 'spiralizer', eller hvad de hedder, og jeg er lidt doven, så jeg bruger kål, fordi det går hurtigere ;-)

Jeg skærer bare kålen i tynde strimler og blancherer dem i et minut eller to. Evt. i pastavandet (hvis reptilerne og HDD skal have pasta) - så får resten af familien også glæde af i hvert fald lidt af kålen :-)

Fra jeg begyndte at gøre alvor af ikke at spise brød og sukker og så'n i hverdagene, gik der vel omkring en uges tid, før jeg var 'vænnet fra' det. Nu er det ikke mere end 3-4 uger siden, jeg er gået igang, så jeg skal ikke sige, om der kommer tilbagefald, men igen; nøgleordet må være hyppige måltider, så du ikke pludselig går sukkerkold. Min største udfordring er, når jeg netop bliver vildt sulten. Så er det bare SÅ meget nemmere lige at snuppe en ostemad end at lave en portion røræg (selv om det ved g*d heller ikke tager lang tid). Så jeg forsøger at undgå 'ulvesult' :-)

Det der med at forkæle sig selv med usunde ting kender jeg alt til. Og derfor gør jeg det også stadig - dog ikke så tit længere, og som nævnt med andre ting. Fx mørk chokolade. En god kop te. Et par mandariner og et par brunkager. Og så forsøger jeg at nyde det og ikke bare køre det ind. (Desuden nøjes jeg med at tage det med ind foran fjerneren, som jeg 'må' spise. Tager jeg en hel pakke brunkager med, er det stensikkert, at de forsvinder :-)).