lørdag den 23. november 2013

Mor af den gamle skole?

Er det mon mig? - Eller er jeg bare en misundelig fattigrøv?

Nå, men det er jo jul inden vi ser det og de små skal jo have gaver. Mange gaver...

Jeg har lavet en udførlig ønskeliste ud fra hvad drengene har peget på i diverse kataloger, første gang vi gør det i øvrigt.

Jeg falder oftere og oftere over at børnene da skal have deres egen tablets. Og så er det jeg sådan lidt stejler, for jeg syntes ikke de har brug for det. Mine har i hvert fald ikke. De er jo 4 år. Som i 1,2 ,3 og bliver 4 om en lille måned. Jeg håber, naivt måske, at de så længe som muligt vil dyrke deres fantasi med legetøj.




Jo, bevares jeg ved at drengene spiller på den iPad deres far har. Men de behøver jo ikke have en selv, eller gør de?

Jeg er ikke særlig god til at lege med mine børn, men jeg syntes alligevel det er vigtigere at de får noget fedt legetøj de kan bruge og dyrke deres fantasi til at lege med. Som mor gjorde det...

Nu er det jo ikke fordi jeg vil håndhæve at min tilgang er den eneste rigtige, men det har som sagt bare undret mig. Der er i hvert fald ikke en tablet på ønskelisten herhjemme..






5 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Godt at høre, at jeg ikke et alene om den holdning! Ungerne leger med min tablet men jeg nægter simpelthen at give dem deres egen. Jo jo, på et tidspunkt skal de nok have en, men i første omgang kan de overtage min, når jeg anskaffer mig en ipad. En gang om lang tid!

Københavnerhjerte. sagde ...

I´m no alone... Wuuhuuu...

Jeg har stadig til gode at eje min egen. Men jeg lever egentlig fint uden... :-)

Og selvfølgelig får mine da os lov til at få en - når de bliver ældre.
Min venindes søn havde sparet penge sammen selv, og fået den i julegave som eneste gave. Dvs. hele familien gav tilskuddet så han kunne få den. Dét er en genial måde, på den måde lærer de os hvad penge er.

Anonym sagde ...

Vi har 2 nintendoer liggende i skuffen. Mener de kostede 1100 stk. Den ene er stort set ubrugt. Ipad'en kom og fejede alt af banen. Vi har dem og drengene elsker dem. Vi har 3, men ingen af dem er vores egne. Vi har fået dem gennem arbejde, som et arbejdsredskab. 3. Kl her i kommunen har også fået deres egen, som jo så også bruges i undervisningen. Havde vi ik fået dem, er jeg i tvivl om hvornår vi havde investeret i det. Men jeg vil sige det er en stor del af børns liv, de snakker om det og spiller sammen på kryds og tværs. Jeg tænker ik det er vigtigt at have en selv, fint med en i hjemmet alle bruger. Jeg vil tage det helt roligt når de kun er 4 år, næste år eller om 2 kunne det være fint :). Men hold op hvor er det dyrt, jeg tænker også at mange familier kommer i klemme, når ungerne ønsker en Tablet. Men mobil, nogle starter i skole m en iphone i lommen. I min drengs klasse fik de fleste en i slut. 2. Kl. Problemet var så at det eneste der duede var en smartphone. Det kan være svært at følge med som forældre :)

Københavnerhjerte. sagde ...

Ja, lige præcis. Kravene er noget højere for at indgå i fællesskabet. Kan huske den gang min lillebror fik en mobil, der var han vist 8-9 år og der var det bare sejt at man havde en. Nu skal det være en iPhone/Smartphone, for det har alle de andre. Men børn taber jo ting, så det er jo en hel udgift for sig. Det er vildt.
Og ja, der flytter nok nogle ind herhjemme i løbet af nogle år, det kommer jeg nok ikke uden om. De skal heller ikke sættes tilbage rendt tidsmæssigt på den teknologiske front, fordi jeg syntes det er helt ude i skoven, men heldigvis går der noget tid før jeg skal ud og kaste pengene i nakken på Apple.

Tænker os at det kan bruges rigtig fint som læringsmiddel, for man kan jo en masse med dem. Syntes bare de er alt for unge til at skulle have sådan noget nu. :-)

Drengemor sagde ...

Vi har en fælles iPad her i huset, som de fire ældste husstandsmedlemmer benytter sig af ;) Den er til deling, og det fungerer fint. Børnene skal ikke have deres egen, før de er MEGET større og f.eks. har brug for en i skolesammenhæng. Men flere og flere steder får man dem vel også efterhånden på skolen?

Vi har ikke regler for, hvornår man må bruge den. De bruger den ikke mere, end hvad godt er, og så ser jeg ingen grund til at være striks omkring det. De kan sagtens lege, spille, tegne osv. også, og ligger den ikke fremme, spørger de aldrig efter den Den kan også SAGTENS ligge fremme, uden de vil bruge den. De forstår godt, hvis de gerne vil spille, og vi siger nej. Er der andre børn på besøg her, skal de ikke spille - andre børn er jo en gave i form at mulighed for mange gode lege og at bruge sin fantasi, så der skal den ikke frem. Heller ikke om morgenen, hvor man er frisk og udhvilet - der kan man sagtens finde på at lege selv. Men om aftenen, når de er trætte, jeg er alene med dem og babylillebror skal spise, SÅ er den f.eks. rar at have, for så er der ro, når de sidder og ser en film eller spiller noget derpå ;)

Deres far og jeg bruger den mest i stuen, hvis vi lige hurtigt skal tjekke tv-programmet, vejrudsigten, nyhederne og for mit vedkommende Instagram og facebook ;) Eller hvis man lige hurtigt skal Google noget.