fredag den 1. november 2013

Todays challenge.. #1

What does being mindful mean to you? What quality or qualities does being mindful bring to your life?

Jeg kender ikke så meget til Mindfulness, udover at jeg har det indtryk eller skal vi kalde det opfattelse af, at det drejer sig om at være i kontakt med sig selv og prioritere det der giver mening således, at man kan være til stede her og nu, for i bund og grund er det jo det eneste man har. Altså nuet. 
Jeg syntes ordet er blidt, altså jeg er ret visionær og ser derfor mange billeder for mig når jeg hører ord m.m. 

Det er et venligt ord og handler for mig om venlighed mod sig selv og det vigtigste i livet, som kan være sine børn, mand, familie eller hvad man anser som sit det vigtigste. 

Jeg håber selv, at jeg på sigt kan lære mere om og ikke mindst indføre Mindfulness i vores hverdag og liv. Jeg vil rigtig gerne blive bedre til at være tilstede her og nu. Lægge mobilen fra mig og bare være. Men det er rigtig svært og det er noget med at holde sig selv i ørene og prioritere samværet det meste af tiden. Jeg er der ikke endnu, men er opmærksom på det og det er bedre end ikke at se problemet. 

Og det kan jo lyde lidt frelst, for altså teknologien er jo kommet for at blive (og jeg elsker min iPhone) og den vil jeg ikke være foruden, men jeg vil gerne kigge tilbage med en følelse af at mine børn syntes jeg var der for dem og var til rådighed. Så har man gjort sit arbejde godt. 

Men det er da ikke kun i privatsfæren af man kan drage nytte af Mindfulness, på arbejdet kan man i den grad bruge det ligesåvel. Sig ja, hvis du har tid og mulighed for at løse opgaven og tak nej, hvis dit bord er fyldt. Føl efter og respekter hvad din krop fortæller. 
Ellers går man ned på det, jeg har smagt lidt på nedturen, ikke så voldsomt. Men nok til at jeg spottede nogle uhensigtsmæssige symptomer. 

Det er sådan lidt sjovt med sådan en udfordring at jeg, ihvertfald bliver enormt usikker på mig selv over at skulle skrive en masse, om noget jeg faktisk ikke ved særlig meget om. Jeg har valgt ikke at google og blive klogere, men i stedet for prøve at huske hvad jeg hidtil har læst og hørt om det.


God fredag...


2 kommentarer:

Københavnerhjerte. sagde ...

http://koebenhavnerhjerte.blogspot.dk/2013/11/1-todays-challenge.html

Birgitte B sagde ...

Jeg har været på Mindfulness kursus på mit arbejde. Det handlede om at nedbringe stress, tænkte før man taler osv. Det var meget lærerigt, da jeg før havde haft det sådan, at mindfulness var sådan lidt 'vi sidder i en rundkreds og mediterer og siger hmmm' ;-)
Man kan i øvrigt få guidede meditationer som apps på Iphone. Det har jeg haft glæde af selv...