torsdag den 31. oktober 2013

Halloween... Hva´sker der for det?

Da jeg åbnede min facebook idag, væltede det frem med billeder af udklædte børn, da det er Halloween, i USA. Hva´ sker der egentlig for det?

Det er jo ikke noget vi som sådan fejre i lille Danmark, eller det er jo så. Lidt ligesom Valentines day... Super amerikaniserede traditioner og fred være med dem. Men hvorfor skal det videreføres hertil?



Jeg er ikke en kold skid (Jo, måske nogle gange) men hvorfor? Heldigvis er det ikke noget man gør i vores børnehave og Valentines day kan man jo heldigvis selv styre hvor vild skal være...

Men jeg undrer mig... 

Hvad med at begynde at fejre vores helt egen nationaldag d. 5 juni? Påskedagene, eller Mortens aften? hvorfor ikke dyrke vores egne traditioner lidt mere, det giver ihvertfald mere mening for mig. Selv børnehaven er lukket d. 5 juni...? 

Nu googlede jeg så lidt rundt og vores fejring af allehelgens dag/aften blev afskaffet ved helligdagsreformen af 1770, ifølge Wikipedia. Hvor det samtidig fremgår at den er ved at vinde indpas igen, no shit Sherlock.

Måske stritter det bare på mig fordi det lige pludselig er noget som man indfører i institutionerne. For folk må hjertens gerne sidde og snitte et græskar, og det er da os lidt hyggeligt. Men måske syntes jeg bare at det tager overhånd.

Iøvrigt fremgår det på Wikipedia at Allehelgens aften er aftenen før allehelgenssøndag som altid falder første søndag i November i følge danske traditioner. Så lad os da fejre andre landes traditioner idag d. 31 oktober, og lur mig om ikke udklædningstøjet er pakket væk igen inden lørdag aften, hvor det er den danske allehelgensaften... 

Kommer der nogle forbi min dør, så vil jeg åbne den og spørge om de tager imod Dankort. Mit slik får de f*ndme ikke.. :-D


2 kommentarer:

Marina sagde ...

Tjaaa. Jeg kan godt følge dig og havde det på præcis samme måde til vi første gang selv holdt Halloween fest . Hjemme hos fejre vil alt muligt året rundt, også grundloven og mortens aften, plus selvopfundne traditioner til jævndøgn og solhverv. Sagen er bare at Halloween kan noget de andre traditioner ikke kan og det er en af de ting mine unger slet ikke vil undvære. Vi skulle faktisk ikke holde fest i år, men alligevel insisterede børnene på at der skulle pyntes op og nu har min store pige så alligevel inviteret alle veninderne til Halloween hyggeaften i aften. De elsker det bare og når børnehaver og SFOs også gør det er det fordi det er en af de få lejligheder hvor også vilde drenge gider at klippe klistre.

Iøvrigt hader jeg valentinsdag. Det gjorde jeg også da jeg boede i New York. Halloween handler om sjov og ballade og om at lege med det der ellers er grimt. Valentinsdag er totalt opstyltet og krævende lyserød (ihvertfald i USA). Alligevel klipper jeg hjerter med pigerne når de udveksler gaver med veninderne.

Gitte sagde ...

Jeg har selv haft det som du, Mila. Jeg gider heller ikke overtage traditioner fra USA, men vi har jo en fantastisk Allehelgens dag/aften, som jeg synes, er værd at fejre.

At bruge en aften og dag på at tænke på og snakke om dem, vi har mistet; at mindes, at huske. Det synes jeg, er fantastisk.

Både vores egen Allehelgens dag og amerikanernes Halloween er taget af en hedensk tradition, og det kan jeg egentlig godt lide, at vi bibeholder. Det er lidt hyggeligt, at det også fandtes inden kristendommen blev opfundet og at man også dengang troede på ånder og genfærd.

Jeg er begyndt at gøre mere ud af dagen end tidligere, for jeg synes, det er fuldt ud fortjent, at de døde får en hel dag, hvor vi mindes dem :-)

Og ja, vi udhuler græskar og det er skide sjovt - de holder onde ånder væk, og hvis man engang har prøvet at lege ånden i glasset, så kan det jo være man tror, der er mere mellem himmel og jord ;-)