torsdag den 8. august 2013

Super mor, læs den.

Jeg har netop lukket endnu en bog, SUPER MOR af Anna Skyggebjerg. Og den kan varmt anbefales.


Man kommer hurtigt igennem den, og får en masse gode tips med på vejen... Jeg slugte den i hvert fald råt.
Mange af tingene har jeg været lidt igennem, men fik en Aha-oplevelse flere steder i bogen.
Jeg vil i hvert fald prøve at indrette mig mere praktisk derhjemme og mindre Bo Bedre, sådan at det er nemt at rydde op for mig og for børnene. Og jeg vil helt sikkert bruge noget-for-noget metoden, det virkede perfekt inden ferien. (O var dog en undtagelse...)

Jeg blev os lidt benovet over at hun i bogen anbefaler at man tegner linjen helt op i mellem de to familier man er nu. Dvs. far på den ene side og mor på den anden side og at det er to forskellige familiekonstellationer.
Som vi har det nu, er det vist ikke helt tydeligt i vores små familier. Vi kan nemlig godt tage ud sammen, spise aftensmad sammen osv.
Så måske det er noget jeg også bør tage til efterretning. Måske har børnene brug for netop dette?
Under dette emne rundede hun også at det eneste tidspunkt hvor man ligesom bør blive den der familie eller lidt derhen af den man var, er ved deres fødselsdag/e. Og at de nye kærester der ligesom er dukket op i mellemtiden(hvis de er det) selvfølgelig også skal med. Netop for at optegne den linje om to forskellige familier...
Jeg kan godt se at det gør det tydeligt for børnene og ikke mindst for os som forældre.
Meeeeen jeg ved nu også at det er lettere sagt end gjort, heldigvis har hun smidt en lille "måden-du-overlever-fødselsdagen-med-eks´en". Den er bestemt brugbar... Men dermed ikke sagt at jeg kan gennemføre det endnu.

En ting hun os har inspireret mig til er at jeg skal blive bedre til at fylde fryseren med nemt mad, det kan spare mig for en masse og sørge for at ungerne får varieret mad.

Så varm anbefaling herfra, den bør enhver enlig mor skimte blot for at blive lidt inspireret.

Jeg er netop gået i gang med at MOAR af Charlotte Højlund, skal nok komme med mine tanker når jeg når den igennem.... Nogen der ænser et tema?????

 


8 kommentarer:

Dethandlerom sagde ...

Lyder som en god klog bog du har fundet dig der :) Meeeeen, (og jeg kan sagtens se hendes pointe med at holde familierne adskilt), jeg tror også det er meget vigtigt at de "to hold" kan fungere sammen, at de er enige om visse ting, så børnene ikke føler at de lever et dobbeltliv? Hvis det gav mening?

Københavnerhjerte. sagde ...

Jeg er helt enig, tænker at det er mindst lige så vigtigt som at kridte linjen op.

Birgitte B sagde ...

Jeg elsker den bog! Den hjalp mig igennem med mange råd, da jeg blev skilt... men børnenes far og jeg spiste også sammen nogle gange, selv om vi var skilt. Det dødede dog hurtigt ud, men vi holder stadig deres fødselsdage sammen (så ungerne kun har 1 fødselsdagsfest)

Birgitte B sagde ...

PS. pas på emsige naboer mht. for meget samvær med faderen - mere så du ikke ender med at blive meldt for socialt bedrageri (enlig forsørger støtten)

Københavnerhjerte. sagde ...

Arh mon dog der er nogen der skulle få ondt i bagen af at vi ses en gang i mellem?

Birgitte B sagde ...

Man kan sgu aldrig vide - arbejder jo kommunalt og snakker nogle gange med vores piger i 'socialt bedrageri' - det er utroligt, hvad folk melder...

Københavnerhjerte. sagde ...

Ja, folk må da have noget mere spændende at gå op i. Men tror nu ikke jeg/vi gør noget der kan anses som bedrageri.

En fælles tur i Sommerland Sjælland hver sommer, fælles fødselsdage og aftensmad 1-2 gange om måneden.

Men det er egentligt et mærkeligt system, som nærmest opfordre til eller gør det svært for delebørn at ses med begge forældre på samme tid.
Men er selvfølgelig helt med på at dem der snyder skal findes, eller ikke have lov til det.

Birgitte B sagde ...

Det er så træls - systemet og sladderhanke osv. men der er jo (mange) penge i det (siger dem der sidder med det)...
Jeg er enig - delebørn/forældre burde kunne ses uden problemer (af alle slags) ;-)