tirsdag den 22. maj 2012

"dengang mor var barn"

Dengang jeg var barn så tingene altså noget anderledes ud end de gør idag...

Dengang rationerede man altså maden noget mere. Min mor gjorde ihvertfald. Mon man i samme forbindelse enten gik mere sulten i seng, eller smed mindre ud?

Man havde slikbutikker hvor man kunne købe "for 50 øre af nr. 25". Det var fedt.

Vi havde ikke nogen fjernbetjening til flimrekassen. Det var med de ledeste knapper man skulle over og trykke ind.

Faxe Kondien, som naturligvis skulle nydes efter en hård cykeltur til Brøndby Strand i en lille kiosk, var dengang i grøn glas flaske. (Behøver jeg nævne at jeg legede at jeg drak øl, på trods af mine 8-9 år..)

Somrene var noget ganske særligt. Alle de lege man legede nede i gården, laaaange ferier, busrejser til Spanien, Frankrig og Italien.

Det var ostemadder med mandariner ovenpå og saftevand.

Nyvasket sengetøj og langt hår.

Hvad mon mine drenge tager med sig af deres somrene.. Forhåbentligt noget lige så skønt, som mig.

1 kommentar:

Gitte sagde ...

Jeg kan nikke fuldstændig genkendende til din beskrivelse af "dengang".

Da alle gadens børn (uden planlægning) samlede sig på gaden og spillede rundbold til det var så piv mørkt, at tennisbolden blev væk.

Da man kunne få en vanille-ispind til 2,50 kr. og ja, som du skriver, da man kunne få for 50 øre af en bestemt slags slik.

Det var dengang - og meget spændende hvad nutidens børn husker fra deres barndom om 15-20 år :-)