fredag den 6. januar 2012

Super-mor...

Efter korrespondance med sød veninde, os med småfolk, hvor vi kom ind på emnet SUPERMOR. Så slog det mig om jeg egentlig vidste hvad en Supermor er, og er den Supermor vi gerne ville være, egentlig den bedste?

Jeg vil ihvertfald lægge ud med at jeg ikke er den slags Supermor der oftest bruges som målestoksforhold. Nogle gang svælger jeg i overskud, men det er efterhånden ved at være uhyggeligt længe siden.

Jeg springer over hvor gærdet er lavest, jeg sender mine børn i vuggestue selvom jeg har en fridag, jeg serverer ikke ligefrem økologisk kost 24/7 og mine børn må GERNE få en kage. 


Billedet er lånt her: http://www.babybusiness.dk/gode-foraeldre-er-dovne-foraeldre.html
Og det skrevne er os ret fint, lige min måde at gøre tingene på.

Udfra hvad jeg anskuer at samfundet eller måske nærmere andre mødres vurdering, er jeg per defination ikke en Supermor. (Har samfundet overhovedet en mening om det ? - I dont think so)

Men hvorfor skal jeg have dårlig samvittighed over at nyde en pause fra børnene, få ordnet praktiske ting samt en lille lur?
- Hvorfor skal jeg bruge en million mere om året i økologisk wc-papir, staniol, kød, grønt, slik når alt det andet er det jeg selv har fået som barn (= jeg lever stadig)?
- Hvorfor skal jeg få dårlig samvittighed over at aflevere ungerne kl 7 og først hente dem kl. 16.30 når det er sådan samfundet er skruet sammen og jeg ikke har fri før?
- Hvorfor skal jeg bruge mit liv på at skure hjemmet ned hver dag?

Nå, men jeg sad så og tænkte lidt over det, og hvor mon det begreb "Supermor" kommer fra? - Er det en flok opstoppede gimper med stramme bukser og hushjælp derhjemme der har opfundet en defination på den perfekte moder?

Måske misforstår jeg det eller måske findes der to versioner..

Min fortolkning af begrebet er at man som Supermor: Klarer det der skal klares, på nemmeste vis, om det så er praktisk med børn, mad eller rengøring.   

Men findes der en anden version os? Een modsvarende til det jeg ikke selv syntes jeg opfylder?

I min optik er man ikke en Supermor fordi man selv har bagt kagen, eller lavet øko-grøden, eller bygger x antal Legotårne.

I min søgen på en defination af hvad en Supermor er, fandt jeg en bog. Og den må jeg læse. Tænk hvis jeg kunne finde flere måder at hoppe over det gærde?

Bogen hedder SUPER MOR skrevet af Anne Skyggebjerg. Læs om bogen Her... på hendes blog. bogen lader til at henvende sig til enlige mødre (skidefedt at finde sig selv i den katagori) og til andre travle mødre..

Så mødre - hyl hverdagen I gør det pissegodt. Slut med skyldfølelse og for store krav til os selv. Vi er kun mennesker.

3 kommentarer:

Gitte sagde ...

Ja hvorfor er det at man ikke bare kan blæse på hvad alle andre mener? Hvorfor skal man have kronisk dårlig samvittighed fordi man ikke lever op til sine egne (eller omverdens) idealer. Jeg vil klappe mig selv på skuldren og efterlade mine unger en time længere i VS mens jeg nyder noget mig tid. En supermor må være hende der får hele butikken til at køre på bedst mulig vis (og gerne ved at springe over hvor gærdet er lavest og ved brug af bestikkelse !) OG også husker sig selv. Det var jeg vist ved at glemme. Tak Mila :-D

Mila sagde ...

NYD DET, NYYYYYD DEEEEET!!! Det fortjener du...

Knus.

Mila sagde ...

Hov, og lav lige nogle maveøvelser for mig os...